Drogi Rodzicu!
Czy wiesz, że według Światowej Organizacji Zdrowia dziecko w wieku od 2 do 4 latnie powinno spędzać przed ekranem więcej niż godzina dziennie, natomiast dziecko w wieku od 5 do 17 lat nie więcej niż dwie godziny w ciągu dnia?
(Rekomendacje te odnoszą się do czasu wolnego, poza nauką.)
Zagrożenia dla rozwoju dziecka wynikające z nadmiernego korzystania z mediów:
- Opóźnienie rozwoju mowy,
- Zahamowanie rozwoju aktywności twórczej i wyobraźni,
- Obniżenie poziomu koncentracji uwagi i zdolności do logicznego myślenia
- Trudności z pamięcią,
- Nadmierna drażliwość, nadpobudliwość, rozkojarzenie,
- Trudności w zakresie rozwoju emocjonalno-społecznego (niepewność, lęk, obniżony nastrój, agresja słowna i fizyczna),
- Utrata zainteresowań i umiejętności organizowania zabawy,
- Utożsamianie rzeczywistości z fikcyjnymi obrazami
- Zwiększone ryzyko wystąpienia nadwagi, chorób wzroku, wad postawy i chorób układu kostnego,
- Uzależnienie od mediów.
Działania, które warto podejmować, aby korzystanie z mediów było bezpieczne dla dzieci:
- Należy przestrzegać zalecanego czasu korzystania z mediów przez określone grupy wiekowe.
- Czas spędzany przed ekranem nie powinien zastępować spaceru, zabawy czy wspólnego czytania bajek.
- Korzystanie z mediów powinno odbywać się pod stałą kontrolą rodzica (wspólne oglądanie filmów czy innych programów stwarza możliwości nawiązania i utrzymania więzi).
- Oglądane przez dzieci treści powinny być zawsze wcześniej znane rodzicowi.
- Warto przeprowadzać z dzieckiem rozmowy na temat różnic między fikcją na ekranie a rzeczywistym życiem oraz kształtować krytyczną postawe wobec telewizyjnych obrazów.
- Należy wyłączać telewizor podczas spożywania posiłków, zabawy, rodzinnych uroczystości, itp.
- Dwie godziny przed snem należy wprowadzać wyciszenie i dziecko nie powinno korzystać w tym czasie z żadnych mediów.
- Warto ustalać z dzieckiem (tak by nie było zaskakiwane nagłym wyłączeniem bajki) ile czasu może być przeznaczone na korzystanie z ekranów i konsekwentnie tego pilnować.
- Korzystne może być wspólne opracowanie domowego regulaminu korzystania z mediów.
- Po włączeniu dziecku bajki w Internecie warto przechodzić na tryb offline, tak by nie było ono narażone na wpływ niespodziewanych reklam lub nie włączały się kolejne, nie kontrolowane treści.
- Nie jest korzystne dla rozwoju dziecka wykorzystywanie mediów do wymierzania nagrody lub kary.
- Ważne jest, aby rodzic również przeanalizował swoje nawyki związane z korzystaniem z mediów oraz ich wpływ na dziecko.
- Należy wybierać dla dziecka treści w mediach, zwracając uwagę na wartości edukacyjne, czas emisji i ładunek emocjonalny!