- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: środa, 20 listopad 2024 06:52
-
PN
-
Odsłony: 15
20 listopada świętowany jest Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. W tym roku obchodzona będzie także 35-ta rocznica podpisania Konwencji o prawach dziecka. Dokumentu, którego projekt w 1978 r. Polska przedłożyła Organizacji Narodów Zjednoczonych
- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: niedziela, 17 listopad 2024 18:22
-
PN
-
Odsłony: 17
Terapia Ręki
Co to jest?
Terapia ręki jest to proces zajęć, które mają za zadanie usprawnienie motoryki małej (ruchów rąk, dłoni i palców), dużej motoryki w zakresie sprawności i napięcia mięśni całego ramienia oraz postawy siedzącej. To również dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania.
Terapia ręki to nie tylko praca rąk, chwytów, pracy z nożyczkami. Terapia ręki jest to cały program opracowanych zadań, które usprawnia całe ciało tak, aby ręce funkcjonowały prawidłowo podczas wykonywania codziennych czynności, pisania i innych zagadnień grafomotorycznych.
Celem ćwiczeń będzie przygotowanie obręczy barkowej, zbudowanie stabilizacji centralnej, poprawa propriocepcji. Terapia ręki to proces, którego jednym z ostatnich elementów będzie praca przy stoliku z ołówkiem w ręku.
Zajęcia Terapii ręki dla naszych przedszkolaków będą odbywały się w poniedziałki w godzinach popołudniowych: 16:00-17:00. Pierwsze zajęcia już 18 listopada. Serdecznie zapraszam, Anna Niewęgłowska-Maik
- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: piątek, 18 październik 2024 10:44
-
PN
-
Odsłony: 49
17 października 2024 r. obchodzimy Międzynarodowy Dzień Mediacji, czyli ogólnoświatowe święto, mające na celu popularyzację wiedzy związanej z pokojowymi metodami rozwiązywania konfliktów. Mediacja to próba doprowadzenia do porozumienia przez bezstronnego mediatora, którego zadaniem jest usprawnienie komunikacji pomiędzy stronami konfliktu w celu znalezienia optymalnych i korzystnych dla stron rozwiązań.
Mediacja jest skutecznym narzędziem, które może znacząco wpłynąć na poprawę atmosfery w szkołach oraz rozwój kompetencji społecznych uczniów.
Dzisiaj z okazji święta naszych szkolnych mediatorów rówieśniczych odbyło się spotkanie z opiekunem – p. Anną Niewęgłowską-Maik, pedagogiem szkolnym, pedagogiem specjalnym. Uczniowie otrzymali życzenia oraz uczestniczyli w słodkim poczęstunku. Po rozmowie Wszyscy jednogłośnie zadeklarowali, że są zwarci i gotowi do niesienia pomocy swoim kolegom i koleżankom. Listy mediatorów zostały zamieszczone na gazetce szkolnej.
Uczniowie pamiętajcie, że jesteśmy i służymy pomocą!
Mediatorzy rówieśniczy ze Szkolnego Koła Mediatora
- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: środa, 02 październik 2024 15:12
-
PN
-
Odsłony: 64
W dniu dzisiejszym uczniowie klas I-VIII wzięli udział w warsztatach profilaktycznych, przeprowadzonych przez Panią Krystynę Kosak-Burcan – psychologa, mediatora z Polskiego Centrum Profilaktyki z siedzibą w Krakowie.
Warsztaty profilaktyczne to zajęcia edukacyjne skierowane do młodzieży szkolnej, które mają na celu rozwijanie umiejętności potrzebnych do unikania zagrożeń społecznych.
Głównym celem warsztatów jest wyposażenie uczniów w narzędzia pomagające w świadomym dokonywaniu wyborów oraz promowanie zdrowych zachowań.
– klasy I-IV: „Uzależnienie od Internetu, telefonu komórkowego, gier komputerowych i portali społecznościowych” .
Celem warsztatu było uświadomienie uczniom zagrożeń jakie wynikają z nadużywania internetu, telefonu komórkowego i gier komputerowych oraz nauczenie ich zarządzania czasem spędzanym przed komputerem.
Korzyści dla ucznia:
- zrozumienie mechanizmu i istoty uzależnienia
- uświadomienie, ile czasu dziennie poświęcamy na rozrywki elektroniczne,
- poznanie negatywnego wpływu nadużywania urządzeń elektronicznych na relacje społeczne i dobrostan psychiczny
- uświadomienie, że korzystanie z urządzeń elektronicznych w celu regulowania nastroju („pocieszanie się”), szybko prowadzi do uzależnienia,
- poznanie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
– klasy V-VIII: „Poczucie własnej wartości” .
Celem warsztatu było uświadomienie uczniom istoty wysokiego poczucia własnej wartości w życiu oraz wzmocnienie ich pewności siebie.
Korzyści dla ucznia:
- Zrozumienie, czym jest prawdziwe poczucie własnej wartości i jak wpływa na życie,
- Wypracowanie technik służących do wzmacniania pewności siebie,
- Poznanie skutecznych sposobów na niezachwianą wiarę we własne możliwości,
- Uświadomienie istoty akceptacji siebie i zdolności do radości z życia.
Przeprowadzone warsztaty są realizacją zadań programu wychowawczo- profilaktycznego oraz zaleceniami MEN na dany rok szkolny.
- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: środa, 02 październik 2024 07:36
-
PN
-
Odsłony: 53
Międzynarodowy Dzień bez Przemocy obchodzony jest corocznie 2 października, w rocznicę urodzin Mahatmy Gandhiego, który był w Indiach przywódcą ruchu oporu bez użycia siły. Został ustanowiony przez ONZ w 2006 roku, aby promować ideę rozwiązywania konfliktów w sposób pokojowy. Celem tego dnia jest przypomnienie, że przemoc nie jest rozwiązaniem problemów, a dialog, wzajemny szacunek i zrozumienie są kluczowe w budowaniu lepszego świata. To czas, aby zastanowić się, jak każdy z nas może przyczynić się do tworzenia społeczności wolnej od przemocy.
- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: poniedziałek, 17 czerwiec 2024 08:29
-
PN
-
Odsłony: 147
Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w szkoleniach prowadzonych przez psychologa i mediatora z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świdniku, przygotowujących ich do pełnienia roli mediatora rówieśniczego. Podczas spotkań uczniowie zdobyli wiedzę i rozwinęli umiejętności z zakresu prowadzenia mediacji rówieśniczych. Poznali również alternatywne formy rozwiazywania sporów, konfliktów, problemów między dziećmi i młodzieżą. Po zakończeniu szkolenia uczniowie otrzymali dyplomy.
A oto lista naszych mediatorów:
Klasa V:
Emili Kapełuś
Martyna Nowak
Adrian Pietrzyk
Klasa VI:
Natalia Włusek
Lena Wójcik
Jakub Dejnek
Klasa VII:
Martyna Jonik
Zuzanna Wrońska
Filip Masolak
Wszystkim mediatorom gratulujemy i życzymy pomyślnego rozwiązywania konfliktów uczniowskich.
- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: środa, 25 wrzesień 2024 08:06
-
PN
-
Odsłony: 105
Zdrowie psychiczne jest tematem coraz częściej poruszanym i analizowanym. Wśród dzieci i młodzieży warto kształtować zdrowe nawyki wspierające zdrowie psychiczne, a także wskazywać im możliwe sposoby radzenia sobie z kryzysem emocjonalnym. W tym roku priorytetem oraz jednym z zadań wynikającym z realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego, jak również zaleceniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, jest podjęcie działań wspierających dobrostan uczniów.
Z okazji zbliżającego się Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego w naszej szkole zostaną podjęte działania realizujące następujące zagadnienia:
- Zdrowie psychiczne
- Emocje
- Stres
- Rozwiązywanie problemów
- Formy pomocy
Podczas zajęć uczestnicy:
- poznają definicję zdrowia psychicznego;
- zdobędą wiedzę dotyczącą czynników ryzyka oraz czynników chroniących zdrowie psychiczne;
- wzbogacą swoja wiedzę na temat sposobów dbania o własne zdrowie psychiczne;
- będą mieli możliwość przeanalizować swoje codzienne funkcjonowanie, biorąc pod uwagę dbałość o własne drowie psychiczne.
Program Dni Profilaktyki Zdrowia Psychicznego obejmie wielopłaszczyznową pracę w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, psychoedukację rodziców i nauczycieli.
Zaplanowano:
- warsztaty dla klas I-IV: „Profilaktyka uzależnień od telefonu komórkowego, Internetu, gier komputerowych i portali społecznościowych”
- warsztaty dla klas V-VIII: „Poczucie własnej wartości – wierzę, że potrafię”
- zajęcia profilaktyczne z pedagogiem/ psychologiem w ramach godzin wychowawczych
- gazetka edukacyjna „Jak dbać o zdrowie psychiczne”
- ulotki dla nauczycieli „Jak wspierać zdrowie psychiczne uczniów”
-ulotki dla rodziców „Jak wspierać zdrowie psychiczne dzieci”
Podczas Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego (10 października) odbędzie się wystawa prac uczniowskich podsumowująca zrealizowane działania profilaktyczne.
Osoby odpowiedzialne za realizację programu: psycholog i pedagog szkolny.
- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: czwartek, 28 wrzesień 2023 07:59
-
PN
-
Odsłony: 237
Drogi Rodzicu!
Czy wiesz, że według Światowej Organizacji Zdrowia dziecko w wieku od 2 do 4 latnie powinno spędzać przed ekranem więcej niż godzina dziennie, natomiast dziecko w wieku od 5 do 17 lat nie więcej niż dwie godziny w ciągu dnia?
(Rekomendacje te odnoszą się do czasu wolnego, poza nauką.)
Zagrożenia dla rozwoju dziecka wynikające z nadmiernego korzystania z mediów:
- Opóźnienie rozwoju mowy,
- Zahamowanie rozwoju aktywności twórczej i wyobraźni,
- Obniżenie poziomu koncentracji uwagi i zdolności do logicznego myślenia
- Trudności z pamięcią,
- Nadmierna drażliwość, nadpobudliwość, rozkojarzenie,
- Trudności w zakresie rozwoju emocjonalno-społecznego (niepewność, lęk, obniżony nastrój, agresja słowna i fizyczna),
- Utrata zainteresowań i umiejętności organizowania zabawy,
- Utożsamianie rzeczywistości z fikcyjnymi obrazami
- Zwiększone ryzyko wystąpienia nadwagi, chorób wzroku, wad postawy i chorób układu kostnego,
- Uzależnienie od mediów.
Działania, które warto podejmować, aby korzystanie z mediów było bezpieczne dla dzieci:
- Należy przestrzegać zalecanego czasu korzystania z mediów przez określone grupy wiekowe.
- Czas spędzany przed ekranem nie powinien zastępować spaceru, zabawy czy wspólnego czytania bajek.
- Korzystanie z mediów powinno odbywać się pod stałą kontrolą rodzica (wspólne oglądanie filmów czy innych programów stwarza możliwości nawiązania i utrzymania więzi).
- Oglądane przez dzieci treści powinny być zawsze wcześniej znane rodzicowi.
- Warto przeprowadzać z dzieckiem rozmowy na temat różnic między fikcją na ekranie a rzeczywistym życiem oraz kształtować krytyczną postawe wobec telewizyjnych obrazów.
- Należy wyłączać telewizor podczas spożywania posiłków, zabawy, rodzinnych uroczystości, itp.
- Dwie godziny przed snem należy wprowadzać wyciszenie i dziecko nie powinno korzystać w tym czasie z żadnych mediów.
- Warto ustalać z dzieckiem (tak by nie było zaskakiwane nagłym wyłączeniem bajki) ile czasu może być przeznaczone na korzystanie z ekranów i konsekwentnie tego pilnować.
- Korzystne może być wspólne opracowanie domowego regulaminu korzystania z mediów.
- Po włączeniu dziecku bajki w Internecie warto przechodzić na tryb offline, tak by nie było ono narażone na wpływ niespodziewanych reklam lub nie włączały się kolejne, nie kontrolowane treści.
- Nie jest korzystne dla rozwoju dziecka wykorzystywanie mediów do wymierzania nagrody lub kary.
- Ważne jest, aby rodzic również przeanalizował swoje nawyki związane z korzystaniem z mediów oraz ich wpływ na dziecko.
- Należy wybierać dla dziecka treści w mediach, zwracając uwagę na wartości edukacyjne, czas emisji i ładunek emocjonalny!