- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: czwartek, 28 wrzesień 2023 07:59
-
PN
-
Odsłony: 213
Drogi Rodzicu!
Czy wiesz, że według Światowej Organizacji Zdrowia dziecko w wieku od 2 do 4 latnie powinno spędzać przed ekranem więcej niż godzina dziennie, natomiast dziecko w wieku od 5 do 17 lat nie więcej niż dwie godziny w ciągu dnia?
(Rekomendacje te odnoszą się do czasu wolnego, poza nauką.)
Zagrożenia dla rozwoju dziecka wynikające z nadmiernego korzystania z mediów:
- Opóźnienie rozwoju mowy,
- Zahamowanie rozwoju aktywności twórczej i wyobraźni,
- Obniżenie poziomu koncentracji uwagi i zdolności do logicznego myślenia
- Trudności z pamięcią,
- Nadmierna drażliwość, nadpobudliwość, rozkojarzenie,
- Trudności w zakresie rozwoju emocjonalno-społecznego (niepewność, lęk, obniżony nastrój, agresja słowna i fizyczna),
- Utrata zainteresowań i umiejętności organizowania zabawy,
- Utożsamianie rzeczywistości z fikcyjnymi obrazami
- Zwiększone ryzyko wystąpienia nadwagi, chorób wzroku, wad postawy i chorób układu kostnego,
- Uzależnienie od mediów.
Działania, które warto podejmować, aby korzystanie z mediów było bezpieczne dla dzieci:
- Należy przestrzegać zalecanego czasu korzystania z mediów przez określone grupy wiekowe.
- Czas spędzany przed ekranem nie powinien zastępować spaceru, zabawy czy wspólnego czytania bajek.
- Korzystanie z mediów powinno odbywać się pod stałą kontrolą rodzica (wspólne oglądanie filmów czy innych programów stwarza możliwości nawiązania i utrzymania więzi).
- Oglądane przez dzieci treści powinny być zawsze wcześniej znane rodzicowi.
- Warto przeprowadzać z dzieckiem rozmowy na temat różnic między fikcją na ekranie a rzeczywistym życiem oraz kształtować krytyczną postawe wobec telewizyjnych obrazów.
- Należy wyłączać telewizor podczas spożywania posiłków, zabawy, rodzinnych uroczystości, itp.
- Dwie godziny przed snem należy wprowadzać wyciszenie i dziecko nie powinno korzystać w tym czasie z żadnych mediów.
- Warto ustalać z dzieckiem (tak by nie było zaskakiwane nagłym wyłączeniem bajki) ile czasu może być przeznaczone na korzystanie z ekranów i konsekwentnie tego pilnować.
- Korzystne może być wspólne opracowanie domowego regulaminu korzystania z mediów.
- Po włączeniu dziecku bajki w Internecie warto przechodzić na tryb offline, tak by nie było ono narażone na wpływ niespodziewanych reklam lub nie włączały się kolejne, nie kontrolowane treści.
- Nie jest korzystne dla rozwoju dziecka wykorzystywanie mediów do wymierzania nagrody lub kary.
- Ważne jest, aby rodzic również przeanalizował swoje nawyki związane z korzystaniem z mediów oraz ich wpływ na dziecko.
- Należy wybierać dla dziecka treści w mediach, zwracając uwagę na wartości edukacyjne, czas emisji i ładunek emocjonalny!
- Szczegóły
-
Kategoria: Pedagog szkolny
-
Opublikowano: piątek, 30 wrzesień 2022 10:33
-
PN
-
Odsłony: 291
Kodeks szkoły bez przemocy
1. Szkoła jest jednością.
Szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich rodziców oraz
pracowników niepedagogicznych szkoły, opartej o jasny i przejrzysty system norm i wartości.
2. Wszyscy się szanujemy i akceptujemy.
Rodzina szkolna buduje klimat bezpieczeństwa, szacunku, otwartego dialogu i porozumienia
pomiędzy nauczycielami, pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami. Wszyscy uczestnicy
społeczności szkolnej szanują siebie nawzajem i akceptują, nie zachowują się wobec siebie
agresywnie.
3. Razem działamy przeciw przemocy.
W szkole działa system przeciwdziałania przemocy, jasno określający obowiązujące normy,
procedury działania i współpracy wszystkich zainteresowanych w zakresie rozwiązywania
konfliktów oraz reagowania wobec przejawów agresji i przemocy. Jego zasady dotyczą
wszystkich uczestników społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów, pracowników
niepedagogicznych oraz wszystkie osoby znajdujące się na terenie szkoły.
4. „Mamy oczy szeroko otwarte”.
Szkoła prowadzi regularną diagnozę problemu przemocy w szkole, a efekty działania
systemu przeciwdziałania przemocy są monitorowane oraz podlegają ewaluacji.
5. Zawsze reagujemy.
Szkoła reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową, odpowiednią
pomoc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy.
6. Doskonalimy się zawodowo.
Szkoła podejmuje działania, by nauczyciele mieli odpowiednią wiedzę i umiejętności z
zakresu rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy.
7. Uczniowie wiedzą, jak działać.
W szkole organizuje się uczniom zajęcia profilaktyczne z zakresu umiejętności
psychologicznych i społecznych, oraz radzenia sobie z agresją i przemocą.
8. Współpracujemy z rodzicami.
Aby przeciwdziałać przemocy szkoła współpracuje z rodzicami, włącza ich do tworzenia
systemu przeciwdziałania przemocy i obejmuje działaniami edukacyjnymi.
9. Nasi partnerzy.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem pozaszkolnym przy podejmowaniu działań
profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji i przemocy.
10. Promujemy pozytywne wzorce zachowań.
Szkoła promuje wzorce zachowań oparte na poszanowaniu godności każdego człowieka.