sobota 27 kwiecień 2024

Przedszkole

Podstawowa

Plan lekcji

QR

Biskupice

W roku szkolnymm 2023/2024 w naszej szkole będzie prowadzona innowacja pedagogiczna  „Gimnastyka dla mózgu, czyli zabawy rozwijające pamięć, koncentrację i spostrzegawczość.
 
Opis innowacji „Gimnastyka dla mózgu, czyli zabawy rozwijające pamięć, koncentrację i spostrzegawczość”
 
Miejsce realizacji: Zespół Placówek Oświatowych w Biskupicach
Autorzy i realizatorzy: Anna Niewęgłowska-Maik – pedagog szkolny, pedagog specjalny
Zasięg: klasa II
Rodzaj innowacji : innowacja programowa, metodyczna, organizacyjna.
Termin realizacji: od 10 września 2023 r. do 17 czerwca 2024 r.
Koszty i źródła realizacji: innowacja będzie finansowana ze środków własnych .
Innowacyjność przedsięwzięcia:
ścisła współpraca nauczycieli, specjalistów zatrudnionych w ZPO (psycholog, pedagog, pedagog specjalny) i rodziców w celu wczesnej interwencji i niedopuszczenia do trudności szkolnych dzieci już na starcie długiej drogi edukacyjnej.
Ukazanie radosnego oblicza szkoły.
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji:
Wiek wczesnoszkolny odgrywa ważną rolę w całym rozwoju pamięci człowieka.
Pojemność pamięci u dziecka w tym okresie powiększa się szybko, związana jest ona w dużej mierze z działalnością dziecka; najwięcej nowych faktów i słów zapamiętuje ono w zabawie.
Początkowo pamięć ma charakter mimowolny, zaś pamięć dowolna zaczyna się dopiero rozwijać. Już pod koniec wieku przedszkolnego pojawiają się u dzieci zaczątki pamięci dowolnej. Sprzyjają jej sytuacje, w których dziecko musi zapamiętać jakieś polecenie lub przypomnieć sobie obowiązujące je nakazy i zakazy. Ćwiczenia pamięci dowolnej odbywają się też w toku zabaw dydaktycznych i gier z regułami, podczas przygotowania wierszyków czy piosenek na jakąś uroczystość w szkole.Dziecko w wieku wczesnoszkolnym ma bardzo plastyczny mózg, szybko i łatwo się  uczy. Warto wykorzystać ten czas na rozwijanie pamięci. Koncentracja polega na świadomym kierowaniu i dłuższym utrzymywaniu uwagi na określonym zadaniu lub zagadnieniu. Umiejętność skupienia uwagi nie tylko pomaga dziecku w efektywnej nauce, lecz także w rozwiązywaniu codziennych problemów i lepszym rozumieniu komunikatów. Sposób koncentracji zależy też od temperamentu dziecka. Jeśli to typ kinestetyczny i wciąż jest w ruchu, może być mu ciężko utrzymać uwagę, siedząc. Takiemu dziecku zdecydowanie łatwiej będzie wykonywać ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentrację przez ruch lub zabawę. Trudności z koncentracją uwagi są problemem często spotykanym u dzieci, można wręcz powiedzieć, że są one znakiem naszych czasów. Wiele dzieci jest nadmiernie pobudzonych i ma skłonność do stałego rozproszenia uwagi. Staje się to często przyczyną problemów w szkole, ponieważ dzieci nie są w stanie wysiedzieć spokojnie na lekcji, skupić się na wykonywanym zadaniu, zapamiętać co jest zadane i jakie przybory należy przynieść do szkoły. W rezultacie uzyskiwane przez nie wyniki są gorsze niż rzeczywiste możliwości. Wiele badań dowodzi, że zaburzenia koncentracji są najczęstszą przyczyną niepowodzeń szkolnych. Nie chcemy czekać na niepowodzenia. Postaramy się im zapobiec.
 
Zajęcia Treningu koncentracji uwagi i pamięci adresowane są dla dzieci z klasy II, które:
– pracują szybko, ale pobieżnie
– niechętnie podejmują zadania wymagające dłuższego wysiłku
– nie kończą zaczętych prac
- mają trudności z organizacją pracy i wszelkich zajęć
– łatwo się rozpraszają
– nieuważnie czytają polecenia
– zapominają o codziennych obowiązkach, zadaniach
– pracują w wolnym tempie
– bardzo szybko się męczą i zniechęcają nawet przy niewielkich niepowodzeniach
– mają trudności z samodzielnym odrobieniem prac domowych
Założeniem innowacji jest realizacja określonych celów związanych ze wspieraniem rozwoju pamięci i koncentracji uwagi, które zapewnią naszym uczniom sukces edukacyjny.
Prowadzone zajęcia mają na celu:
– wydłużenie czasu trwania koncentracji i spostrzegania dziecka poprzez indywidualnie opracowane zadania i ćwiczenia
– zwiększenie uważności w środowisku przedszkolnym i domowym
– rozwijanie wiary we własne możliwości
– optymalizowanie motywacji do działania
– poprawę efektywności nauki (w tym w zakresie wymagającym zapamiętywania słów , itp.)
– wzmocnienie skuteczności działania
– rozwijanie kreatywności i większej inicjatywy działania
– rozwijanie samodzielności w zakresie obowiązków przedszkolnych
Metody pracy:
 wykorzystanie zabawy w terapii
 techniki wykorzystujące zabawę i wyobraźnię
 techniki zabawowe w formie gier
 techniki zabawy grupowej
 zabawy na odreagowanie niepokoju i uspokojenie
 zabawy wzmagające uwagę i koncentrację
 ćw
Formy pracy:
- indywidualna
- zespołowa
- grupowa
 
Spodziewane efekty:
Dzieci:
2. Zdolność koncentracji uwagi, która pozwoli na doprowadzenie rozpoczętego zadania do końca.
3. Zdolność uwagi, percepcji i pamięci słuchowej, a w szczególności dokonywanie analizy sylabowej prawidłowej pod względem ilościowym i jakościowym, analiza zdania na wyrazy, rozpoznawanie i tworzenie rymów, wysłuchiwanie i określanie pozycji głoski i sylaby w wyrazie, dokonywanie syntezy i analizy fonemowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
4. Zdolność uwagi, percepcji i pamięci wzrokowej, a w szczególności wychwytywanie różnic w obrazkach, pokonywanie labiryntów, łączenie w pary znaków identycznych, wyszukiwanie zapamiętanych elementów w zbiorze, płynność ruchowa oka podczas wodzenia za przedmiotem.
5. Rozwój umiejętności współpracy z innymi dziećmi i dorosłymi (rodzice, nauczyciele),
podniesienie wiary we własne możliwości i wzrost motywacji do podejmowania wysiłku
intelektualnego.
 
Rodzice:
1. Zwiększenie zaangażowania rodziców w proponowane formy działań.
2. Czynny udział rodziców we wspieraniu rozwoju dzieci poprzez różnego rodzaju
aktywności w domu.
3. Pogłębienie wiedzy pedagogicznej na temat znaczenia zabawy w rozwoju dziecka.
Bibliografia:
 Monika Bidoń Jak się skupić? – cz. 1 i  2. Zabawy poprawiające koncentrację
 Dennison P., Dennison G., Gimnastyka mózgu. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli,
Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji
Odruchów, Warszawa 2005.
 Forzpańczyk A., Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi, Edgard, Warszawa
2015.
 Janiszewska B., Wspomaganie koncentracji i nie tylko, Seventh Sea, Warszawa 2007.
 Sosin I., Koncentracja. Ćwiczenia i karty pracy do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
Warszawa 2014.
 Sikorska I., Trening Koncentracji. Jak rozwijać uwagę..., Wydawnictwo Edukacyjne
2018.
iczenia pamięci
 

Szukaj

Popularne

E-Dziennik

Nauczanie zdalne

E-biblio

90-lecie Szkoły

Innowacje

E-podręczniki

E-lektury

 

Uczestniczymy

 

 

Infolinia dla dzieci

BIP

Strona główna Biuletynu Informacji
Publicznej

Infolinia 800080222

Alarmuj!

.

Plan

Konsultacje

Zajęcia

SU

Pedagog

Podręczniki

Aktualności

Historia

Biblioteka

Konkursy

Autobus

Lektury

Sukcesy

Terminy

Sport

Wydarzenia

Statut

Rekrutacja

Galeria

Projekty

Świetlica

Jadłospis

Dysk

Skargi i wnioski

Dojazd

Dzwonki

  1. 07.45 - 08.30
  2. 08.35 - 09.20
  3. 09.30 - 10.15
  4. 10.30 - 11.15
  5. 11.30 - 12.15
  6. 12.20 - 13.05
  7. 13.10 - 13.55
  8. 14.00 - 14.45
  9. 14.50 - 15.35

 

PLAN LEKCJI

Dane adresowe:

Zespół Placówek Oświatowych

im. Stefana Batorego

w Biskupicach

 

 Biskupice ul. Piłsudskiego 15

21-044 Trawniki

Tel.: 815859003

Fax.:815859003

NIP: 713-21-62-660

Statystyki

Użytkowników:
2
Artykułów:
689
Odsłon artykułów:
2793572
3---Kopia.jpg