ZESPÓŁ Placówek Oświatowych
im. Stefana Batorego w Biskupicach
Regulamin przyjmowania skarg i wniosków
I
Postanowienia ogólne
&1
- Skargę i wniosek ma prawo wnieść uczeń, rodzic (opiekun prawny), ustawowy przedstawiciel (rzecznik praw, pedagog), pracownik szkoły, instytucje pozaszkolne i inne osoby fizyczne lub prawne.
- Skargi i wnioski adresowane są do dyrektora szkoły.
- Kwalifikowania spraw jako skargi lub wniosku dokonuje dyrektor.
- Skargi i wnioski powinny zawierać imię, nazwisko i adres osoby zgłaszającej oraz zwięzły opis zaistniałej sytuacji lub jasno sformułowany wniosek.
- Skargi i wnioski powinny być składane w formie:
- pisemnej (osobiście w sekretariacie Szkoły, za pośrednictwem poczty, telefaksem lub pocztą elektroniczną na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ).
- ustnej do protokołu (zał.1)
- Skargi i wnioski bez danych osobowych zgłaszającego (anonimy) nie będą rozpatrywane.
- Wnoszący skargę lub wniosek może poprosić o nieujawnianie danych w trakcie trwania procedury wyjaśniającej, z zastrzeżeniem, że jego dane zostaną wpisane do rejestru skarg i wniosków.
- Wnoszący skargę lub zgłaszający wniosek powinien jasno i precyzyjnie sformułować jej przedmiot.
& 2
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
- Wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są codziennie w godzinach pracy przez:
- Dyrektora szkoły;
- Wicedyrektorów;
- Sekretarza szkoły.
- Pracownik przyjmujący skargę/ wniosek potwierdza złożenie skargi/wniosku, jeżeli osoba je wnosząca zażąda potwierdzenia.
- Pracownik przyjmujący skargę/ wniosek obowiązany jest przekazać informację dyrektorowi szkoły
&3
Rejestr skarg i wniosków
- Każdą skargę / wniosek wpisuje się do rejestru skarg i wniosków.
- W szkole prowadzi się rejestr skarg i wniosków wg wzoru ( załącznik 2).
- Rejestr skarg i wniosków przechowuje się w sekretariacie szkoły.
- Rejestr skarg i wniosków posiada następujące rubryki:
- liczba porządkowa;
- data rejestrowania skargi/wniosku i przewidywanego jej rozpatrzenia ;
- adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek;
- informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek;
- imię i nazwisko osoby prowadzącej procedurę rozpatrzenia skargi / wniosku;
- data zakończenia rozpatrzenia;
- uwagi nt. przebiegu procedury i wniosków płynących z jej zakończenia.
- Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
&4
Rozpatrywanie skarg i wniosków
- Dyrektor może upoważnić innego pracownika szkoły do rozpatrzenia danej skargi lub wniosku – czasowo lub na stałe.
- Pracownik upoważniony do rozpatrywania skarg/wniosków jest zobowiązany przestrzegać następującej kolejności działań:
- przyjęcie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku;
- analiza treści skargi/wniosku;
- określenie i wyszczególnienie zarzutów / wniosków;
- analiza zarzutów / wniosków w aspekcie prawnym;
- zaplanowanie trybu działań / czynności postępowania wyjaśniającego.
- Czynności postępowania wyjaśniającego obejmują:
- ustalenie źródeł informacji;
- ustalenie wykazu dokumentów przewidzianych do kontroli, badania;
- przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy (np. ankiet, listy pytań, kwestionariusza wywiadu, arkusza diagnostycznego, itp.);
- analiza zebranych materiałów w postępowaniu wyjaśniającym;
- ustalenie stanu faktycznego;
- odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów;
- opracowanie odpowiedzi na skargę/ wniosek;
- sformułowanie wniosków do dalszej pracy celem poprawy wskazanego obszaru pracy szkoły, w przypadku , gdy skarga / wniosek były zasadne;
- przygotowanie informacji zwrotnej dla wnoszącego skargę / wniosek.
- Jeżeli skarga dotyczy pracownika szkoły, podczas rozmów rozpatrującego skargę z tym pracownikiem na jego żądanie może być obecny przedstawiciel związków zawodowych.
&5
Dokumentowanie procedury rozpatrywania skargi / wniosku
- Dokumentacja powinna zawierać:
- oryginał skargi/wniosku;
- notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego;
- materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku (jeśli zajdzie potrzeba);
- kopię pisma z informacją zwrotną do zgłaszającego skargę / wniosek
- potwierdzenie wysłania odpowiedzi na skargę / wniosek;
- Pełna dokumentacja przechowywana jest w sekretariacie szkoły.
&6
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
- Skargę/wniosek rozpatruje się bezzwłocznie, w terminie nie dłuższym niż miesiąc.
- W wyjątkowych sprawach termin ten może być wydłużony.
- W przypadku wydłużenia czasu określonego w p. 1. należy powiadomić o tym wnoszącego skargę lub wniosek.
Załączniki:
1) protokół przyjęcia skargi ustnej,
2) wzór rejestru skarg i wniosków
3) wzór notatki służbowej
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Złóż skargę lub wniosek