INNOWACJA PEDAGOGICZNA W KLASIE I

Farby, pędzle i sztalugi...”
Autor i prowadzący innowację: Wiesława Rzedzicka
 
W roku szkolnym 2021/2022, w ramach zajęć artystycznych, w klasie I prowadzona jest autorska innowacja pedagogiczna: ,, Farby, pędzle i sztalugi...” Inspiracją do wprowadzenia innowacji stała się dla prowadzącej zajęcia artystyczne wnikliwa obserwacja dzieci przedszkolnych, które miały przyjść do pierwszej klasy. Zwrócono uwagę, iż znaczna grupa dzieci przejawia uzdolnienia plastyczne i muzyczne. Do klasy I uczęszczają uczniowie uzdolnieni - tacy, którym ,,zwykłe” zajęcia nie wystarczają, którzy wykazują ogromną ciekawość otaczającego świata. W trosce o to, aby dzieci odczuwały satysfakcję z działalności twórczej stworzone zostały im warunki do wychodzenia poza podstawę programową. Biorąc pod uwagę fakt, iż w klasie pierwszej wprowadza się między innymi naukę pisania, zwracając uwagę na kaligrafię, zajęcia plastyczne odgrywają znaczącą rolę w zakresie usprawniania małej i dużej motoryki ręki, orientacji przestrzennej, precyzyjności, prawidłowego chwytu narzędzia kreślarskiego itp. Wszelkie działania manualne podejmowane z dziećmi wpływają na sprawność motoryczną i w efekcie powinny mieć odzwierciedlenie również w piśmie. Prowadzona innowacja ma na celu podejmowanie działań służących podnoszeniu skuteczności kształcenia. Zajęcia artystyczne prowadzone są tak, aby uczniowie angażowali się w swoje działanie, aby podczas aktywności towarzyszył im zapał do pracy a nawet natchnienie. Takie zaangażowanie emocjonalne jest niezbędne w twórczości uczniów i w efekcie pomaga osiągnąć zamierzone cele. Na atrakcyjność zajęć ma wpłynąć zarówno dobór tematyki, jak i sposób jej realizacji. Rodzice uczniów klasy I zakupili potrzebne przybory i materiały, takie jak: farby akrylowe, podkłady malarskie (podobrazia), pędzle, sztalugi, palety na farby oraz fartuszki ochronne. Zajęcia prowadzone są w wymiarze 1 godziny w tygodniu w formie zajęć artystycznych (warsztatów plastycznych). Bywa, iż uczniowie pozostają po zajęciach, aby dokończyć rozpoczęte prace. Równorzędnie z działalnością plastyczną realizowane są zagadnienia z podstawy programowej z zakresu edukacji przyrodniczej, orientacji przestrzennej, treści wychowawczych (praca nad zdyscyplinowaniem uczniów, stwarzaniem sytuacji redukujących wpływ czynników rozpraszających uczniów, działania innowacyjne  rozwijają również wiarę we własne możliwości, wdrażają uczniów do utrzymania porządku na stanowisku pracy, doskonalą umiejętność skupiania uwagi na działaniu, przestrzegania reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej).  Wszystkie prace eksponowane są na szkolnych wystawach.
 
 Link do filmu Innowacja w klasie I